niedziela, 26 marca 2017

"Autobusem przez Polskę" Odcinek 20: Warszawa, linia 114

Linia 114 po raz pierwszy wyjechała na ulice Warszawy 22 lutego 1949 roku, jako połączenie Rakowca ze Śródmieściem. Kursowała wówczas z placu Zawiszy i przez Grójecką, Księcia Trojdena, Sanocką, Zbarską i Żwirki i Wigury do pętli 17 Stycznia. Fruwała tak w parze ze wspomagającą linią 114-bis, docierającą do Wiślickiej (potem na Rakowiec). Już w kwietniu skierowano ją jednak przez aleję Krakowską. 1 lutego 1950 roku, w związku z likwidacją linii 114-bis, linia 114 wróciła na wcześniejszą trasę przez Zbarską, jednocześnie pojechała wydłużoną marszrutą od placu Zawiszy przez Aleje Jerozolimskie do Dworca Śródmieście. W połowie marca 1950 linia 114-bis wróciła, i 114 znów trafiło na aleję Krakowską.

Ostateczna likwidacja linii 114-bis (przerobione na 128) w roku 1953 spowodowała wydłużanie linii 114 w obu kierunkach. Najpierw, w styczniu, linia została skrócona na Plac Narutowicza. Już w kwietniu pojechała jednak przez Aleje Jerozolimskie i Marchlewskiego do Twardej. W grudniu z kolei przedłużono ją od ulicy 17 Stycznia przez Wirażową na PKP Okęcie i w takim kształcie funkcjonowała ona do 1957 roku - wówczas ponownie skrócono ją na Plac Narutowicza. Pod koniec 1958 roku autobusy linii 114 kursować zaczęły przez Aleje Jerozolimskie, Żelazną i Złotą na Emilii Plater. 5 czerwca 1961 roku linię 114 skierowano od Grójeckiej przez Kopińską na Dworzec Zachodni. Niespełna pół roku później przywrócono trasę do Emilii Plater przy jednoczesnym skróceniu trasy ponownie do pętli na 17 Stycznia.

Rewolucja nadeszła w roku 1962. Na mocy Uchwały Rady Narodowej m.st. Warszawy w sprawie eliminacji równoległego przebiegu tras tramwajów i autobusów, od 19 listopada 1962 linia 114 trafiła na trasę z placu Trzech Krzyży przez Aleje Ujazdowskie, aleję Wyzwolenia, Nowowiejską, aleję Niepodległości, Madalińskiego, Wołoską, Racławicką, Żwirki i Wigury i 17 Stycznia na Sekundową. Od 1973 roku linia dojeżdżała do nowej pętli przy Krajowym Dworcu Lotniczym na ulicy 17 Stycznia. W 1975 skierowano ją od Alej Ujazdowskich do alei Niepodległości przez Piękną i Koszykową, a wkrótce przeniesiono jej trasę na aleję 1 Armii WP i Rakowiecką. W latach 1994-1996 linia dojeżdżała Traktem Królewskim aż do placu Piłsudskiego, a w 1996 roku trasę linii ponownie skrócono do placu Trzech Krzyży, za to wydłużono ją na Włochach do pętli Okęcie. W październiku 1996 roku zawieszono kursowanie linii w soboty i święta, natomiast 1 września 1998 roku zlikwidowano poprzez połączenie z linią 382.

Ponownie została uruchomiona całkiem gdzie indziej 16 czerwca 2007 roku, jako połączenie Bródna i Bielan oraz zastępstwo za zlikwidowane linie 524 i 356. Trasa rozpoczynała się wówczas na pętli Huta, skąd przez Kasprowicza, Żeromskiego, plac Wilsona, Krasińskiego, Wybrzeże Gdyńskie i Most Grota-Roweckiego docierała na Bródno-Podgrodzie. Od 9 listopada 2008 linię skierowano tymczasowo przez Sokratesa, Conrada i Broniewskiego, z jednoczesnym wydłużeniem trasy na Młociny-UKSW. Taka trasa została uznana za stałą, natomiast w roku 2012 skierowano ją Trasą Mostu Północnego.

Linia kursuje codziennie, na pełnej trasie co 12-15 minut. W dni nauki szkolnej i akademickiej dodatkowe kursy na trasie Metro Młociny - Młociny-UKSW zagęszczają takt do 6-8 minut. Cała trasa pokonywana jest, w zależności od natężenia ruchu, w 45-60 minut.


fot. Kakarakak (warszawa.wikia.com)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane