piątek, 24 marca 2017

"Kolejowa Nocna Szyna (Kolnosz)" Odcinek 70: linie 275/282/278 Wrocław - Zgorzelec Miasto

Trasa kolejowa z Wrocławia na Zachód należy do jednych z najważniejszych linii kolejowych nie tylko na Dolnym Śląsku, ale też w całej Polsce. Stanowi istotny element magistrali międzynarodowej E30, łączącej Niemcy z Ukrainą i stanowiącej kolejową oś całej południowej Polski. Dziś więc o trasie z Wrocławia do Zgorzelca.

Linia kolejowa 275, która jako pierwsza oddziela się od trasy tzw. Nadodrzanki, to normalnotorowa linia kolejowa o długości niemal 193 kilometrów. Łączy ona Wrocław z Gubinkiem na granicy polsko-niemieckiej i stanowi część dawnej magistrali kolejowej Wrocław – Berlin, wzniesionej w latach 1845-1846 przez Kolej Dolnośląsko-Marchijską. Odcinek Wrocław - Miłkowice pozostaje dziś dwutorowy i zelektryfikowany. Na odcinku Miłkowice – Żagań linia jest jednotorowa i posiada znaczenie lokalne. Odcinek Żagań – Gubinek jest obecnie częściowo nieprzejezdny. Magistrala w tym przebiegu straciła na znaczeniu w momencie uruchomienia skrótowego odcinka z Miłkowic do Jasienia. Linia 275 budowana była etapami w latach 1844 – 1846. Do roku 1939 należała do światowej elity traktów kolejowych. Wynikało to z faktu, wybitnie dobrze utrzymanego stanu urządzeń kolejowych oraz z jej przebiegu – biegnie niemal prosto, zwłaszcza na odcinku Legnica – Żagań. Pozwoliło to już w tamtym czasie na uzyskanie prędkości maksymalnej wynoszącej 160 km/h.

W Miłkowicach od linii 275 odchodzi w kierunku Bolesławca linia kolejowa 282, będąca wspomnianą trasą skrótową Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej. To jedna z pierwszych linii kolejowych łączących Polskę z Niemcami. To jej śladem podąża właśnie magistrala E30. Podobnie jak odcinek do Miłkowic, jest dwutorowa i zelektryfikowana. Ciągnie się przez Bolesławiec i Węgliniec do Żar, a dalej do Jasienia, i liczy ponad 123 kilometry. Na odcinku Miłkowice - Bolesławiec uruchomiono ją w roku 1844, a już wkrótce przedłużono aż do Jasienia.

Ostatnim elementem tej trasy jest linia 278, uruchomiona między Węglińcem a Zgorzelcem w latach 1846-47. Trasa ta pozostanie niezelektryfikowana do dziś, choć na odcinku Węgliniec - Zgorzelec Miasto posiada dwa tory. Stanowi ona ostatni odcinek magistrali E30 w granicach Polski, a do roku 2023 być może doczeka się także sieci trakcyjnej. W sumie liczy 26,5 kilometra długości.


fot. Krzychu6 (domena publiczna)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane