niedziela, 16 kwietnia 2017

"Autobusem przez Polskę" Odcinek 23: Warszawa, linia 159

Historia linii autobusowej 159, kojarzonej od wielu lat z elektrociepłownią na stołecznych Siekierkach, zaczyna się 15 maja 1964 roku. Wówczas linia kursować zaczęła kursować na trasie z Olbrachta, dzisiaj powiedzielibyśmy z Redutowej, trasą przez Redutową, Wolską, Kasprzaka, Towarową i Grójecką do przystanku na Wery Kostrzewy (dziś Bitwy Warszawskiej 1920 roku). 15 sierpnia 1965 roku linia 159 docierać zaczęła do basenów kąpielowych "Warszawianki", terminując na krańcu Baseny Szczęśliwickie, natomiast w styczniu 1967 pociągnięto ją wgłąb Koła, do przystanku Deotymy.

Kolejna zmiana trasy nadeszła 5 marca 1973 roku, kiedy linię wycofano z Ochoty w związku z uruchomieniem innej linii autobusowej, i od placu Zawiszy skierowano przez Raszyńską i Koszykową na Plac Konstytucji. 1 lipca tego samego roku autobusy linii 159 docierać zaczęły dalej, przez Myśliwiecką i Łazienkowską na Torwar. 1 października 1978 roku, po połączeniu linii 159 i 183, ta pierwsza wydłużona została od Torwaru na Chełmską. W roku 1981 przeniesiono ją na pętlę Koło. Kolejne wydłużenia trasy to rok 1983, kiedy dotarła do Osiedla Bernardyńska, i rok 1985, kiedy to z dniem 5 października linia 159 docierać zaczęła do pętli EC Siekierki.

W 1991 roku wprowadzono, z powodu utrudnień w rejonie bazaru na Kole, weekendowy objazd na Kolej przez Księcia Janusza (powrót Obozową, Deotymy i Górczewską). Zmiana ta została zarzucona w roku 1995 na pięć lat, powróciła w nieco innym wydaniu 3 czerwca 2000 roku, rprzy czym trasę prowadzono wówczas przez Obozową, Dywizjonu 303 i Radiową, gdzie autobusy zawracały na skrzyżowaniu z Wrocławską, by Dywizjonu 303 i Obozową dotrzeć do pętli. Wariant ten został zniesiony 2 lutego 2002 roku. Od tej pory linia kursowała bez zmian przez ponad 8 lat. 11 września 2010 roku, po rozpoczęciu prac budowlanych przy budowie II linii metra w centrum, linię skierowano objazdem przez ulicę Karolkową, Grzybowską i Towarową. Od października 2014 roku linia 159 wróciła na trasę ulicą Prostą, a ostatecznie w dniu 9 marca 2015 roku wprowadzona została zmiana końcówki po zachodniej stronie. Wówczas linię wycofano z Koła i Woli, kierując ją na stałe z placu Zawiszy przez aleje Jerozolimskie do Centrum Handlowego Blue City.

Linia liczy 33 przystanki w kierunku CH Blue City oraz 30 w stronę Siekierek. Czas przejazdu waha się od 35 do 47 minut. Jako że jest to linia o charakterze stałym, ale wspomagającym, jej częstotliwość kursowania wynosi od 15 do 20 minut. Linia zagrała nawet w filmie "Jack Strong", gdzie na trasie z Koła na Gołkowską ulicą Koszykową przejechał zabytkowy Berliet PR100.


fot. Kakarakak (warszawa.wikia.com)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane