Poza wzrastającym komfortem podróżowania, wynikającym z zakupów nowego taboru oraz modernizacji infrastruktury, istotnym elementem napędzającym klientelę jest nic innego, jak tylko konkurencja na torach, prowadząca do spadków cen. W dalszym ciągu blisko 95% rynku obsługują České dráhy, które przewiozły w sumie 171 milionów pasażerów. Regiojet przewiózł 3,7 miliona, a LeoExpress ponad milion. To właśnie prywatni przewoźnicy intensywnie rosną w siłę, oferując atrakcyjne ceny i wysoki komfort, dodatkowo połączony z w funkcją shuttle, gdy w dane miejsce nie da się puścić pociągu (np. połączenia drogowe Krakowa z Bohuminem). Szacunkowo, jeśli tendencja utrzyma się, w 2030 roku kolejami w Czechach podróżować może nawet pół miliarda ludzi rocznie.
Tymczasem na czeskich torach pojawił się kolejny przewoźnik prywatny. Na linię kolejową 113, zwaną Švestková dráha (Kolej Śliwkowa), łączącą Lovosice i Most w kraju usteckim, 1 kwietnia wyjechały składy AŽD Praha, firmy znanej z produkcji techniki telekomunikacyjnej, informacyjnej, zabezpieczającej i automatyzacyjnej dla kolei. Przewoźnik uruchamiać będzie turystyczne kursy na linii sprzedanej przez Správa železniční dopravní cesty (odpowiednik naszego PKP PLK) właśnie AŽD Praha. Przewoźnik objął na własność niemal 80% całej trasy, w postaci odcinka Čížkovice – Obrnice, Przewoźnik w weekendy uruchamia dwie pary w pełnej relacji oraz jedną, skróconą do odcinka Lovosice - Třebívlice.
![]() |
Fot. Škoda Transportation |
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz
Anonimowe komentarze nie będą akceptowane