niedziela, 7 maja 2017

"Autobusem przez Polskę" Odcinek 26: Warszawa, linia 214

Wszystkich którzy myślą, że linia 214 zaczęła swoją historię wraz z tą dziwną końcówką tramwajową na Starych Świdrach, muszę rozczarować. Linia ta bowiem została po raz pierwszy uruchomiona już 31 stycznia 1981 roku jako wewnętrzna linia w Pruszkowie, gdzie kursowała między Żbikowem a Osiedlem Nowa Wieś. Następnie w 1982 roku linię wydłużono na Osiedle Staszica, a w 1984 roku wprowadzono podjazdy w godzinach szczytu do Ożarowa Mazowieckiego oraz do Kani. W tym kształcie linię zlikwidowano 16 maja 1985 roku, wprowadzając w jej miejsce linię 714.

Kolejnym życiem linii 214 była kariera cmentarna, kiedy w 1999 roku wydzielono ją z linii 270. Kursowała wówczas spod Bramy Głównej Cmentarza Północnego do Cmentarza Wojskowego na Powązkach. Tak trwała do roku 2007. W dniach 26-27 czerwca 2010 roku jednorazowo uruchomiono tę linię jako jednokierunkową na trasie Torwar – Łazienkowska – Rozbrat – Ludna – Solec – Torwar, specjalnie na Święto Wisły.

Tarchominem linia zawładnęła 12 lutego 2011 roku, kiedy połączyła Nowodwory z przystankiem kolejowym Warszawa Płudy. Nie cieszyła się jednak zbyt dużą frekwencją i po otwarciu po remoncie wiaduktu w ciągu ulicy Klasyków została z dniem 13 września 2012 zlikwidowana. Potem, w styczniu 2013 roku, połączyła Nowodwory ze Starymi Świdrami, gdzie znalazła się tymczasowa końcówka tramwajów jadących Mostem Północnym. Już w kwietniu tego samego roku przestała jednak kursować poza szczytem, i jednocześnie zmieniła numer na 314.

Ostatnie wcielenie linii 214 to trasa z Tarchomina na Grodzisk przez Trasę Toruńską. Linia spełnia funkcję dowozówki do Urzędu Dzielnicy Białołęka. W tym kształcie linia funkcjonuje od 27 lutego 2016 roku. Kursy realizowane są między 5:45 a 22:00 codziennie. Rozkład zakłada takt półgodzinny bez względu na dzień tygodnia.




fot. Mikiapole3 (warszawa.wikia.com)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane