niedziela, 14 maja 2017

"Autobusem przez Polskę" Odcinek 27: Warszawa, linia 191

Linia 191, od zawsze związana z Ochotą i Ursusem dowozówka, została uruchomiona 16 września 1979 roku po oddaniu do użytku nowej pętli na osiedlu Ursus-Niedźwiadek. Od dnia uruchomienia plątała się po Ursusie wieloma ulicami, jak na przykład Kleszczowa, Ryżowa czy Cierlicka, łącząc Plac Narutowicza z pętlą Ursus-Niedźwiadek właśnie. Początek lat 80. przyniósł pewne roszady w przebiegu linii w dzielnicy Ursus, przy czym ostatecznie zwyciężył wariant pierwotny. Dopiero w roku 1989 linię skierowano trasą przez Regulską, a 1 sierpnia 1996 roku wypadła z Regulskiej, jednocześnie wpadając na Popularną. Było to spowodowane uruchomieniem nowej linii 177 do Dworca Zachodniego.

Kolejna zmiana trasy przypadła na 1 sierpnia 2001 roku, kiedy linię 191 skierowano przez Sławka, Pużaka, Kompanii AK Kordian i Regulską. W późniejszym okresie, od 1 lutego 2005 roku, pojechała ulicą Wojciechowskiego zamiast przez Jagiełły i Warszawską. Ostatnia zmiana trasy zaszła 1 maja 2008 roku, kiedy linię wycofano z Ursusa-Niedźwiadka i od ulicy Kompanii AK Kordian poprowadzono ja do krańca Regulska. Bardzo ciekawym epizodem w historii linii był remont wiaduktu w ciągu Alej Jerozolimskich na początku 2002 roku. Linia kursowała wówczas najpierw dookoła, przez aleję Krakowską, do Dworca Zachodniego, potem wprowadzono wariant z zawrotką przy WKD Aleje Jerozolimskie, a na koniec wydłużono trasę z Dworca Zachodniego do CH Reduta, przez co linia jechała od Ursusa do WKD Aleje Jerozolimskie, następnie naokoło przez aleję Krakowską do Dworca Zachodniego, by stamtąd dotrzeć do CH Reduta.

Linia ma w sumie 23 przystanki plus jeden dodatkowy tylko w kierunku Regulskiej (Wapowskiego). Kursuje z częstotliwością od 7 do 10 minut, a czas przejazdu waha się od niespełna pół godziny do prawie 40 minut.


fot. Kakarakak (CC BY-SA 2.5, warszawa.wikia.com)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane