piątek, 26 maja 2017

"Kolejowa Nocna Szyna (Kolnosz)" Odcinek 79: linia 154 Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica (Słowacja)

Trochę oddechu od czeskich kolei nie zaszkodzi, zatem dziś zapraszam na Słowację, gdzie zabiorę Was w podróż linią 154 w środku niemalże tego małego, urokliwego kraju, spowitego przez Karpaty w znakomitej części.

Linia kolejowa, oznaczana w rozkładach jazdy jako 154, ma długość nieco ponad 19 kilometrów i łączy stację Hronská Dúbrava, leżącą na linii Zvolen - Diviaky, z miejscowością Banská Štiavnica, czyli po prostu Bańską Szczawnicą. Historia tej trasy związana jest z budową kolei wąskotorowej na potrzeby przemysłu wydobywczego w Bańskiej Szczawnicy. A był to ważny ośrodek górnictwa metali szlachetnych. Linia wąskotorowa budowana była w latach 1870-73 i dopiero w latach 40. XX wieku, a dokładnie 6 sierpnia 1943 roku, rozpoczęła się budowa normalnotorowej trasy. Na Słowacji priorytetem było wówczas budowanie klasycznych linii kolejowych, a linia do Bańskiej Szczawnicy była ważna i niezwykle potrzebna. Działania wojenne przerwały budowę w 1944 roku.

Po wojnie, po socjalistycznej rewolucji, powrócono do planu dokończenia normalnotorowej linii, co stało się w bardzo ciekawych okolicznościach. Z komunistycznej Jugosławii zaczerpnięto pomysł, by budowę linii przekształcić w ideowy, propagandowy zabieg i w ten sposób powstała "Trasa Młodzieży", po słowacku Trať Mládeže. Przy budowie pracowało ponad 47 młodych ludzi z krajów socjalistycznych, w większości byli to obywatele Czechosłowacji. Prace rozpoczęto 5 kwietnia 1948 roku, a ruch na linii puszczono 29 października 1949 roku. Młodzież, także z Francji, Wielkiej Brytanii i Norwegii, pracowała zasadniczo za darmo, w czynie społecznym.

Linia ma charakter górski, a różnica wysokości między początkiem a końcem wynosi 266 metrów. Nachylenie trasy sięga zatem 17 promili. Wiedzie doliną potoku Jasenica. Na linii operuje 5 par połączeń, z czego tylko 3 są do dyspozycji także w dni wolne. W dni robocze jeden bezpośredni pociąg kursuje do stacji w Zvoleniu, pozostałe połączenia są realizowane z przesiadką. Czas przejazdu wynosi 29 minut.



fot. Jozef Sarňák (Zelpage.cz)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane