niedziela, 18 czerwca 2017

"Autobusem przez Polskę" Odcinek 32: Warszawa, linia 128

Związana przez wiele lat ze stołecznym Mariensztatem linia autobusowa 128 pierwotnie została uruchomiona 7 lutego 1950 roku między Placem Zbawiciela a Wilanowską, ciągiem ulicy Puławskiej. Pełniła tutaj rolę wspomagającej względem zatłoczonych tramwajów i kursowała tylko w godzinach szczytu. W tej wersji szybko uległa likwidacji, jako że ostatecznie zwiększono pojemność tramwajów. Stało się to 19 listopada 1951 roku.

Ponownie wyjechała na trasę 12 stycznia 1953 roku, tym razem z Twardej przez Aleje Jerozolimskie, Raszyńską, Zbarską i Pruszkowską na Wiślicką, w zastępstwie za dotychczasowe 114-bis. W roku 1957 roku skierowano ją do krańca Emilii Plater, natomiast w roku 1964 wydłużono przez Nowy Świat i Solec na Mariensztat. W 1968 roku linię wycofano z ulicy Zbarskiej, a od 1973 roku zaczęła kursować na pętlę Korotyńskiego. W końcu, 23 lutego 1991 roku, linię poprowadzono ulicą Dickensa do pętli na Szczęśliwicach, a po czterech miesiącach została zlikwidowana poprzez wchłonięcie jej przez nową linię 512 ze Szczęśliwic na Zacisze.

Linia 128 pojawiła się ponownie 1 marca 1995 roku w wyniku zmiany oznaczenia linii 350, kursującej z Mariensztatu do pętli na Instalatorów. Zaczęła wówczas regularnie kursować do Szczęśliwic, a na Instalatorów pozostały jedynie podjazdy. 29 grudnia 2005 roku linię 128 połączono z przyspieszonym 508 i skierowano przez ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 roku i Aleje Jerozolimskie, a następnie przez Marszałkowską, Mickiewicza, Słowackiego i Podleśną do pętli Gwiaździsta. 1 grudnia 2007 roku znów została zlikwidowana, a obsługę odcinków składowych przejęły inne linie.

Kolejne życie linia 128 otrzymała 11 czerwca 2011 roku na trasie ze Szczęśliwic przez Dickensa, Pawińskiego, Korotyńskiego, Żwirki i Wigury, Aleje Jerozolimskie, Nowy Świat, Świętokrzyską, Tamkę i Dobrą na Mariensztat, co było spowodowane budową II linii metra. 1 czerwca 2013 została skrócona do Placu Piłsudskiego, i ta trasa jako ostatnia funkcjonuje do dziś.

Linia liczy w sumie 24 przystanki, z czego aż 7 to stanowiska jednokierunkowe (3 w kierunku Szczęśliwic i 4 w stronę Centrum). Autobusy kursują co 7-8 minut w szczycie i co 10 minut poza nim. W weekendy frekwencja wynosi 20 minut w ciągu dnia oraz pół godziny rano i wieczorem. Czas przejazdu trasy waha się od 30 do 40 minut.


fot. Pawel192 (warszawa.wikia.com)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane