sobota, 10 czerwca 2017

KRAKÓW: koniec z busami przy Galerii Krakowskiej!

W związku z planowanym przez Gminę Miejską Kraków wprowadzaniem rozwiązań systemowych w zakresie organizacji ruchu w centrum Krakowa, ukierunkowanych na poprawę jakości powietrza, przestrzeni publicznej oraz bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu, ZIKiT prowadzi prace nad zmianami zasad dostępności dla użytkowników, w tym również dla przewoźników osobowych, niektórych ulic i przystanków wewnątrz tzw. II obwodnicy tj. na Alejach Trzech Wieszczów, alei 29 Listopada, Dietla, alei Powstania Warszawskiego, Lubomirskiego i Wita Stwosza.
Jednym z elementów wdrażanego planu jest reorganizacja ruchu przewozów osobowych w rejonie ciągów ulic Pawia - Warszawska - Basztowa oraz wewnątrz tego obszaru, co jest wynikiem podjętych decyzji i jednym z etapów porządkowania dostępności Śródmieścia Krakowa, w której docelowo powinien operować wyłącznie transport zero lub niskoemisyjny.

Z tego powodu zaistniała konieczność wprowadzenia zmian, w tym ograniczeń listy ogólnodostępnych przystanków przy ulicach Pawiej, Warszawskiej i Ogrodowej, które od jesieni ubiegłego roku nie są uwzględniane przy wydawaniu przez ZIKiT przewoźnikom zasad korzystania z przystanków na terenie Krakowa. W związku z planowanymi zmianami w organizacji ruchu, związanymi m.in. z rozpoczęciem przebudowy Basztowej (początek 17 czerwca), docelowo nie będzie również możliwe korzystanie z przystanków krańcowych, zlokalizowanych w rejonie ulic Worcella i Ogrodowej.

Wychodząc naprzeciw planowanym ograniczeniom podjęto decyzję o możliwej zmianie charakteru pętli Nowy Kleparz przy Prądnickiej i udostępnieniu jej jako przystanku krańcowego dla busów, o co wielokrotnie zabiegało środowisko przewoźników. Jednocześnie opracowane przez ZIKiT zmiany nie nakładają na przewoźników osobowych zakazu dojazdu do centrum Krakowa w rejon II obwodnicy, a ich pasażerom nie uniemożliwiają wsiadania i wysiadania na przystankach zlokalizowanych np.choćby w ciągu Alei Trzech Wieszczów.

Mając jednakże na uwadze wieloletnie negatywne doświadczenie w kwestii „blokowania” pojazdów KMK np. na przystankach wzdłuż ATW, działając w interesie pasażerów KMK podjęto decyzję, aby ruch busów „skanalizować” poprzez udostępnienie na niektórych ciągach jedynie przystanków dedykowanych dla konkretnych kierunków. Polegać ma to na tym, że przewoźnicy jadący z centrum w kierunku Borku Fałęckiego przez Zakopiańską będą mogli się zatrzymywać na alejach jedynie na przystanku „Jubilat”, a ci kierujący się w stronę Wielickiej na przystanku „AGH”. Dla wymiany pasażerów wybrano te przystanki, które na dzień dzisiejszy nie mają przekroczonej przepustowości oraz umożliwiają bezproblemowe omijanie pojazdów dokonujących wymiany pasażerów czyli są zlokalizowane w zatokach lub, jak w przypadku przystanku „Jubilat” w kierunku Mostu Dębnickiego, kończy się na nich buspas. Podobne zmiany planuje się wprowadzić w ciągu ulic Dietla i Grzegórzeckiej. gdzie udostępniony dla przewoźników (od strony Ronda Grunwaldzkiego) będzie przystanek Starowiślna, zlokalizowany w zatokach.

(oprac. ZIKiT)

W taki oto sposób Kraków zaczyna się pozbywać busów ze ścisłego centrum miasta. Oczywiście warto nadmienić, że linie dojeżdżające do Regionalnego Dworca Autobusowego na Bosackiej kursować będą bez zmian. Zmiany, które zaczną obowiązywać od 17 czerwca, dotyczą w największym stopniu linii kursujących ze strony Krzeszowic, Chrzanowa, Alwerni, Dobczyc, Wieliczki, Bochni, Suchej Beskidzkiej, Wadowic, Kalwarii Zebrzydowskiej czy Myślenic.

Z jednej strony to dobrze, bo prawdę mówiąc taki porządek powinien być zrobiony wiele lat temu. Z drugiej jednak trudno nie mówić o utrudnieniach w sytuacji, gdy wymuszenie przesiadek podroży koszty dojazdów do pracy i szkoły dla wielu mieszkańców aglomeracji. Czy kiedyś nastanie czas integracji taryfowej?

fot. Krzysztof Orski (Radio Kraków)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane