niedziela, 8 października 2017

"Autobusem przez Polskę" Odcinek 48: Warszawa, linia 212

Najpierw była podmiejską, potem cmentarną, a na koniec stała się osiedlową dowozówką. Mowa o linii 212, na której krótką historię zapraszam Was dzisiaj.

Pierwotnie linia 212 została uruchomiona 11 listopada 1979 roku jako linia podmiejska, nie obsługująca żadnego przystanku w granicach Warszawy. W owym czasie kursowała z Jabłonny przez Legionowo i Michałów do Łajsk. W 1981 roku linię wycofano z Jabłonny, kierując ją przez ulice Sowińskiego, Mickiewicza i Jagiellońską do pętli przy stacji kolejowej Legionowo Przystanek. W tym kształcie zlikwidowano ją 31 maja 1985, a na jej miejsce pojawiła się linia 712.

Ponownie linię 212 uruchomiono na czas Wszystkich Świętych w roku 1997. Wówczas kursowała jako tzw. linia cmentarna na trasie z Cmentarza Wojskowego przez Bemowo i Jelonki do Cmentarza Wolskiego. W roku 1999 wydłużono ją przez Wolę do pętli na Królewskiej, i w tym kształcie pojawiała się regularnie do listopada 2007 roku. W roku 2008 zastąpiła ją linia C12, a zatem linia 212 ponownie została zlikwidowana.

Trzecie życie dostała 1 kwietnia 2009 roku, kiedy to puszczono ją na trasę z Targówka do Ronda Żaba, w związku z zabraniem stamtąd linii 162. W kwietniu roku 2010 zmieniono nieco przebieg na terenie Targówka Mieszkaniowego, a od 15 października 2012 roku linia zaczęła docierać na Plac Hallera. W takiej wersji, z Pratulińskiej na Plac Hallera właśnie, trwa do dziś.

Linia liczy 15 par przystanków na trasie. Kursuje co 10-12 minut w szczycie i co kwadrans poza nim. W dni wolne pojawia się na przystankach co pół godziny. Autobusy rozkładowo pokonują trasę w 15-18 minut, chyba że zdarzy się korek. Pełni ona funkcję dowozową do tramwajów na Rondzie Żaba i prawdopodobnie zniknie wraz z otwarciem metra na Targówku.


fot. Mikiapole3 (warszawa.wikia.com)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane