piątek, 9 lutego 2018

"Kolejowa Nocna Szyna (Kolnosz)" Odcinek 115: linia 036+311 Tanvald - Szklarska Poręba Górna (Czechy+Polska)

"Jak jest zima, to musi być"... górsko! Dzisiaj zapraszam w podróż trasą Kolei Izerskiej, znaną także jako Tanwaldzka Kolej Zębata. Chodzi o fragment linii 036 w Czechach oraz końcówkę linii 311 w Polsce, które stanowią najpopularniejszą transgraniczną trasę kolejową Dolnego Śląska.

Linia 036 na odcinku z Tanvaldu do granicy państwowej prowadzi przez Desną i Korzeniów do Harrachova. Nieco ponad kilometr za tą stacją pociągi przekraczają granicę polsko-czeską, gdzie rozpoczyna się linia kolejowa 311, prowadząca do Jeleniej Góry. Stamtąd przez Jakuszyce docieramy do ostatniej zelektryfikowanej stacji na trasie, Szklarskiej Poręby Górnej. Tyle tytułem wstępu.

Linia 036 na odcinku z Tanvaldu do Korzeniowa uruchomiona została 30 czerwca 1902 roku. W październiku tego samego roku uruchomiono odcinek do granicy w Harrachovie i dalej, aż do Szklarskiej Poręby. II Wojna Światowa nie spowodowała szczególnych zniszczeń na trasie - najgorsze nadeszło wraz z nastaniem czasów "żelaznej kurtyny", gdy w listopadzie 1945 roku połączenie przerwano. Pociągi regionalne wróciły na trasę przez Jakuszyce i Harrachov dopiero w 2010 roku, dzięki staraniom Dolnego Śląska i Kraju Libereckiego przede wszystkim. Nie bez znaczenia jest fakt przekazania polskiego fragmentu trasy najpierw na rzecz skarbu państwa (za długi PKP), a następnie jego odstąpienie na własność województwa dolnośląskiego - potem poszło szybko!

W całości odcinek z Tanvaldu do Szklarskiej Poręby Górnej to niespełna 28 kilometrów. Ze względu na duże różnice wysokości i trudny profil pociągi potrzebują na pokonanie całego dystansu 40-45 minut. Linia ta zwana jest Tanwaldzką Koleją Zębatą, ponieważ z uwagi na nachylenie torowiska dochodzące do 58‰ zastosowano mechanizm kolei zębatej, w postaci podwójnej listwy zębatej systemu Abta, na dwóch odcinkach o łącznej długości 4744 metrów.

Obecnie trasę między Szklarską Porębą a Tanvaldem pokonuje 8 par pociągów dziennie, przy czym wszystkie one kończą bieg dopiero w Libercu.


fot. Pavel Šturm (zelpage.cz)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane