niedziela, 4 marca 2018

"Autobusem przez Polskę" Odcinek 68: Warszawa, linia 118

Linia 118 w Warszawie została uruchomiona 31 maja 1949 roku, jako przekształcona linia U. Kursowała wówczas spod Hotelu Polonia przez Marszałkowską, Królewską, Krakowskie Przedmieście, Karową, Wybrzeże Kościuszkowskie, Tamkę, Dobrą i Solec na Aleję 3 Maja. 22 lipca tego samego roku trasę wydłużono Alejami Jerozolimskimi do Dworca Śródmieście, ponadto skierowano ją przez Dobrą i Nowy Zjazd do Wybrzeża Kościuszkowskiego. W roku 1953 linia 118 trafiła na Plac Konstytucji. Ostatecznie pod koniec 1953 roku uformowała się trasa Plac Konstytucji – Mariensztat.

W 1955 roku linię wydłużono do pętli Most Śląsko-Dąbrowski. W 1957 roku z kolei linia 118 przeniesiona została na trasę przez Wybrzeże Gdańskie, Konwiktorską i Mickiewicza do Placu Wilsona. Rok później przerzucono ją na trasę przez Krasińskiego, a w roku 1959 wydłużono ją na Marymont, pod stadion przy Gwiaździstej. W 1962 roku zastąpiła ją tam linia 122, a linię 118 skrócono ponownie na Plac Wilsona. Po pewnych zmianach przebiegu na Powiślu, w roku 1964 wróciła na Marymont, tym razem już kursując do pętli Gwiaździsta. Bez większych modyfikacji linia dotrwała w tym kształcie do 1981 roku, gdy wydłużono ją przez nowy Most Grota-Roweckiego na Suwalską na Bródnie. W roku 1992 linię skierowano na Rakowiecką, a w roku 1995 skrócono do Metra Politechnika. Po kilku miesiącach linia kursować zaczęła przez Mokotów i Ursynów do pętli Ursynów Południowy. Rok 2001 przyniósł skrócenie linii do Placu Trzech Krzyży, natomiast w końcówce roku 2005 poprowadzoną ją przez Aleje Jerozolimskie, Chałubińskiego, Rakowiecką i Woronicza na Spartańską. Ostatecznie, od 11 czerwca 2011 roku, linia kursuje między Metrem Politechnika a pętlą Bródno-Podgrodzie.

Linia obsługuje dziś 31 par przystanków. Kursuje codziennie co kwadrans, a przejazd trasy rozkładowo zajmuje 36-50 minut.


fot. Pawel192 (warszawa.wikia.com)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane