niedziela, 17 czerwca 2018

"Autobusem przez Polskę" Odcinek 82: Warszawa, linia 165

Było już o wzmacniającej linii 365, czas więc na linię podstawową. Linia 165 pierwotnie została uruchomiona 9 maja 1965 roku na trasie Żerań FSO - Zaplecze. W roku 1971 pociągnięto ją dalej, do pętli Białołęka nad Kanałem Żerańskim. Po połączeniu z linią 145 26 sierpnia 1979 roku, linię zlikwidowano. Na reaktywację nie trzeba było długo czekać. 24 stycznia 1982 roku linia 165 powróciła na trasie z Żerania FSO przez Modlińską i Płochocińską do Kobiałki. 1 czerwca 1992 roku wydłużono ją do Białobrzegów i jednocześnie zmieniono numer na 705.

Ponownie linię 165 uruchomiono 17 stycznia 1994 roku w wyniku wycofania wszystkich dotychczasowych linii z Kazimierzowskiej. Funkcjonowała wówczas na trasie z Emilii Plater przez Świętokrzyską, Chałubińskiego, Batorego, Wiśniową, Rakowiecką, Kazimierzowską, Krasickiego, Wielicką, aleję Niepodległości i aleję Wilanowską do Wilanowa. Po korektach przejazdu na Mokotowie w roku 1996 skierowano linię 165 przez Służew, przenosząc jednocześnie końcówkę w centrum na Dworzec Centralny, Na Emilii Plater linia 165 wróciła w styczniu 2001 roku, a rok później linię zlikwidowano. Powrót linii nastąpił 14 grudnia 2002 roku, poprzez przekształcenie linii 305. Kursowała wówczas z Bokserskiej przez Kłobucką, Poleczki, Puławską, Płaskowickiej, Lanciego, Belgradzką, Rosoła i Ciszewskiego na Ursynów Południowy, realizując jednocześnie wjazdy kieszeniowe na Wyczółki. 1 sierpnia 2003 roku wydłużono ją przez Rzymowskiego do pętli Metro Wilanowska na północy, oraz do dworca Natolin Północny na południu. Budowa wiaduktu na Poleczki podzieliła linię na dwie części, gdzie południowa kursowała jako zastępcza linia Z-5. W jej miejsce pojawiła się potem linia 306, a linię 165 poprowadzono z Wilanowskiej przez Kłobucką, Osmańską, Poleczki i Łączyny do pętli Wyczółki. Po drobnej korekcie przejazdu trasa ta utrzymuje się do dziś.

Linia w stronę Wyczółek obsługuje 14 przystanków, a w kierunku Wilanowskiej - 16. Kursuje co 10-12 minut w szczycie oraz co kwadrans w pozostałych godzinach. Czas przejazdu waha się od 16 do 25 minut.


fot. Mikiapole3 (CC BY-SA 3.0, warszawa.wikia.com)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane