piątek, 6 lipca 2018

"Kolejowa Nocna Szyna (Kolnosz)" Odcinek 136: linia Heidenau - Kurort Altenberg (Niemcy)

Linia kolejowa ze stacji Heidenau do Altenbergu łączy międzynarodową trasę z czeskiego Dzieczyna do Drezna w Saksonii (stacja Heidenau) z zimowym kurortem Altenberg. Liczy 38 kilometrów długości i jest jedną z lokalnych niemieckich, niezelektryfikowanych linii kolejowych.

Linia jest znana jako Müglitztalbahn, czyli Kolej Doliny rzeki Müglitz. Jej historia sięga XIX wieku, kiedy to w rejonie tym zaczął rozwijać się przemysł, głównie papierniczy i odlewniczy. Kolej pełniła więc pierwotnie funkcje przewozu towarów, nie powinno zatem dziwić to, że początkowo była to linia wąskotorowa. Takim oto sposobem, po dwóch latach budowy, 17 listopada 1890 roku pierwsze wąskotorowe pociągi kursować zaczęły tą trasą. Do Altenbergu pociągi dotarły sporo później, bo dopiero po I wojnie światowej, jako że projekt realizowany był całkowicie prywatnie.

Wkrótce linia została w znacznej części zniszczona podczas potężnej powodzi. Po tym wydarzeniu w 1934 roku podjęto decyzję o upaństwowieniu trasy i jej odbudowie, ale już jako normalnotorowej. Budowę zakończono w 1938 roku, a ówczesne koleje propagowały połączenie jako nową bramę w Rudawy Wschodnie. Faktycznie dostępność nowego kurortu zimowego Altenberg była dobra. Zaledwie 70 minut wystarczyło, by dojechać tam z Drezna, natomiast podróż z Berlina trwała trzy godziny. Linia w zasadzie przetrwała II wojnę światową bez szwanku. W latach 60. XX wieku pojawiać się zaczęły na niej wagony piętrowe, a w latach 70. z kolei powzięto pomysł o elektryfikacji linii, co się oczywiście nie stało. W latach 90. linia zaczęła podupadać, głównie za sprawą krachu gospodarczego w Dolinie Łaby. Uratowało ją przejęcie przez Verkehrsverbund Oberelbe, który poczynił odpowiednie inwestycje i uatrakcyjnił rozkład na tyle, że pociągi znów kursowały często i z dobrym napełnieniem. W roku 2002 przyszła jednak kolejna potężna powódź, która poczyniła sporo szkód na świeżo wyremontowanej trasie. Woda niszczyła torowisko jeszcze w 2013 roku, ale już w dużo mniejszym stopniu. Właściwie linia kolejowa działa stabilnie.


fot. Norbert Kaiser (CC BY-SA 2.5)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane