niedziela, 19 sierpnia 2018

"Autobusem przez Polskę" Odcinek 91: Warszawa, linia 192

Pierwotną funkcją linii autobusowej 192, uruchomionej 13 grudnia 1976 roku, było połączenie nowych osiedli Ursynowa Północnego z dużym węzłem komunikacyjnym. Była to zarazem pierwsza linia autobusowa zapewniająca połączenie z nowymi blokami. Kursowała między Dworcem Południowym (dziś Metro Wilanowska) a Megasamem na Surowieckiego. Do roku 1983 sukcesywnie wydłużano ją wgłąb rozbudowujących się dzielnic. Była to marszruta tak ważna, że to właśnie na linii 192 wyjechały pierwsze przegubowe Ikarusy 280. Stało się to 14 grudnia 1978 roku.

1 grudnia 1983 roku linia 192 została wydłużona przez aleję Niepodległości i Chałubińskiego do krańca Emilii Plater. Wkrótce potem przekształcono linię 192 w przyspieszone 492 na trasie Chmielna - Ursynów Północny, zatrzymującą się tylko na pięciu przystankach na trasie. Ponownie linię 192 uruchomiono poprzez przekształcenie pospiesznej linii D, kierując ją z Placu Hallera przez centrum i Służewiec do pętli Kłobucka. 5 listopada 2001 roku skierowano ją do pętli Wyczółki. Ze względu na dublowanie tramwajów i dużą ilość autobusów na Krakowskim Przedmieściu linię 192 skasowano 1 grudnia 2007 roku. Już na początku września 2008 roku linię 192 wykorzystano do stworzenia nowej dowozówki na Ursynowie, gdzie pojawiła się między Metrem Wilanowska a Osiedlem Kabaty, pokonując plątaninę ulic na osiedlach. Przejęła tam funkcje linii 505 i dała dodatkowe połączenia względem linii 179.

Linia obsługuje 25 przystanków na trasie, kursując co 12 minut codziennie. Na pokonanie całej trasy autobusy potrzebują 25-40 minut.




fot. BartekBD (CC BY-SA 3.0, warszawa.wikia.com)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane