niedziela, 30 września 2018

"Autobusem przez Polskę" Odcinek 97: Warszawa, linia 120

Linia 120, łącząca dziś Pragę z Olesinem, została uruchomiona 31 maja 1949 roku na trasie Plac Unii Lubelskiej - Sadybę. W tej wersji dotrwała do 1957 roku, gdy skrócono ją do Podchorążych by nie dublowała tramwaju do Wilanowa. Wkrótce połączono ją z linią 107 i zlikwidowano. 17 listopada 1957 roku linia wróciła do miasta, kursując z Dworca Wileńskiego przez Radzymińską do pętli Samarytanka. W roku 1960 przedłużono ją przez Gilarską, Świętego Wincentego i Malborską na Stare Bródno. Przez całe lata 60. była przerzucana po różnych ulicach Pragi, zaś 26 października 1969 roku przedłużono ją na pętlę Ugory, co było odpowiedzią na rosnące potrzeby przewozowe wynikające z rozbudowy Bródna. W 1971 roku wydłużono ją do pętli Wysockiego/Białołęcka, zaś cztery lata później poprowadzono przez Chodecką i Toruńską do Żerania FSO.

W późniejszych lata linia 120 przechodziła rozmaite korekty przebiegu, aż w końcu w roku 1985 wydłużono ją do Dworca Wschodniego. I tak, poza kolejnymi korektami przebiegu, dotrwała do 2004 roku, gdy zdecydowano o jej wydłużeniu przez Lewandów na Grodzisk. Później, 1 marca 2007 roku, linię wydłużono do pętli Skarbka z Gór w rejonie osiedli Derby, po czym 1 lipca 2007 roku wydłużono ją przez Kąty Grodziskie, Ostródzką i Kobiałkę na Olesin.

Linia jedzie 45-60 minut w jedną stronę. Kursuje co 10-20 minut, obsługując po drodze. W kierunku Olesina obsługuje 40, a w stronę Pragi 41 przystanków.


fot. Mikiapole3 (CC BY-SA 2.5, warszawa.wikia.com)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane