sobota, 20 października 2018

WARSZAWA: prąd dla Metra Warszawskiego drożeje z każdym przetargiem

Zdanie zawarte w tytule to bynajmniej nie jest powód do zadowolenia. Metro Warszawskie, z uwagi na wysokie ceny prądu w przetargu na dostawę energii w przyszłym roku, postępowanie postanowiły powtórzyć. Teraz, gdy otwarto oferty w nowym przetargu, okazało się, że jest jeszcze drożej. No i co dalej, zatrzymać metro?

W ponowionym przetargu Metro Warszawskie chciało dla swoich obu linii 117 700 MWh prądu w taryfie B21 z opcją na dodatkowe 7000 MWh. Na potrzeby przejścia podziemnego na stacji Ratusz miało to być 300 MWh w taryfie C21. Energia elektryczna miała być spożytkowana do końca 2019 roku, albo do wyczerpania kwoty przewidzianej na realizację zamówienia. Podczas gdy Metro Warszawskie zamierzało przeznaczyć na zakup prądu niecałe 42,4 miliona złotych brutto, oferty złożone przez sprzedawców energii wahają się od 50,4 do 55,5 miliona złotych brutto. Choć Metro Warszawskie podniosło kwotę budżetu na ten zakup, to i tak ceny poleciały w górę o około 8-10 milionów złotych w stosunku do pierwszego przetargu.

W bieżącym, 2018 roku, za około 125 000 MWh energii elektrycznej Metro Warszawskie zapłaciło niespełna 35,5 miliona złotych. To potężny problem nie tylko dla metra w Warszawie, ale też dla przewoźników kolejowych. Koleje Mazowieckie już szacują, że skokowy wzrost cen prądu wywoła podwyżki cen wszystkich biletów, i będą to podwyżki zauważalne. Jak więc będzie? Czy bilety zdrożeją i czy rosnące ceny prądu wpłyną na polaryzację rynku przewozowego w kierunku transportu spalinowego? To pokaże rok 2019.

fot. UM Warszawa

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane