poniedziałek, 12 listopada 2018

KRAKÓW: koniec trasy tramwajowej do Walcowni?

Zgodnie z założeniami Zarządu Dróg Miasta Krakowa, 15 listopada ma zacząć się awaryjna naprawa torowiska w ciągu alei Solidarności w Nowej Hucie. Utrudnienia potrwają około miesiąca, a w tym czasie komunikacja tramwajowa prowadzona będzie objazdami. Jest jednak o wiele ciekawszy aspekt prac. Przy okazji linia 22 przestanie docierać do Walcowni i nie wróci tam nawet po zakończeniu prac. Czy to początek końca tej trasy?

Można by pomyśleć, że zawieszenie ruchu do Walcowni to zaprzeczenie polityki miasta, gdzie promuje się raczej rozwój transportu publicznego. Sprawa jednak nie jest tak prosta. Powstałe w roku 1955 torowisko na Mrozowej (pętla Walcownia działa od 1970 roku) od lat jest w tragicznym stanie technicznym. Miasto niechętnie podchodzi do tematu jego modernizacji, ponieważ teren, przez który przebiega, stanowi własność huty Arcelor Mittal. Ten nie jest chętny partycypować w kosztach, dlatego też względy formalne wymagają przeprowadzenia odpowiednich ustaleń proceduralnych. Kto jednak kiedykolwiek korzystał z tramwajów na trasie do Walcowni wie, że potoki pasażerskie niespecjalnie uzasadniają inwestowanie w torowisko tamże. Trasę do Walcowni mogłaby uratować tylko reaktywacja stacji kolejowej Kraków Lubocza, co jednak prędko nie nastąpi.W obecnym kształcie wystarczy drobna ingerencja w układ linii autobusowych i brak tramwaju nie będzie odczuwalny.

Planów fizycznej likwidacji trasy do Walcowni nie ma. Środków na jej remont też. Trasa ma pewien potencjał, związany choćby z rzeczonym przystankiem kolejowym, ale też z rozwojem zabudowy mieszkalnej po drugiej stronie torów kolejowych. Aby jednak trasa do Walcowni mogła im służyć, konieczny jest kompleksowy remont pętli i zabudowa odpowiednich dróg dojścia. Oczywiście najlepsze byłoby wydłużenie linii nieco dalej, w kierunku Luboczy, jednak może się to okazać niemożliwe z uwagi na brak miejsca. Tak czy siak pętla Walcownia na jakiś czas wypada z obiegu. Ciekawe jest tylko to, w jaki sposób zmieniona zostanie trasa linii 22...

Mglista przyszłość pętli Walcownia (fot. KMK Kraków)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane