wtorek, 11 grudnia 2018

KRAKÓW: jakie tramwaje pojadą Trasą Łagiewnicką?

W Krakowie trwa budowa Trasy Łagiewnickiej. Jest to element jednej z obwodnic śródmieścia, który połączy Wolę Duchacką z Łagiewnikami i docelowo z Ruczajem i dalej. Obecnie budowany jest odcinek od Herberta do Zakopiańskiej, który zapewni szybkie, bezpośrednie połączenie Łagiewnik i Kurdwanowa. Dotąd przebudowano już pętlę tramwajową na Kurdwanowie tak, by mogły na nią wjeżdżać tramwaje z obu stron. Trasa Łagiewnicka to bowiem nie tylko dwujezdniowa szosa, ale też nowe torowisko tramwajowe, którego część przebiegnie w tunelu w pobliżu Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. Torowisko zacznie się od wspomnianej już pętli, a włączy się w istniejącą trasę tramwajową do Borku Fałęckiego w okolicach przystanku Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. Od jakiegoś czasu zastanawiam się, jakie linie tramwajowe skierowane zostaną na nową trasę, kiedy już zostanie uruchomiona.

Aktualnie do Kurdwanowa docierają linie 6, 24 i 50. Trasą Łagiewniki - Borek Fałęcki kursują linie 8 (zastąpiona obecnie linią 78), 19 i 22. Wszystkie one mają utarte od lat marszruty i, patrząc rozsądnie, ich tras zmieniać nie należy. Moim zdaniem prawdopodobne jest wydłużenie do Borku Fałęckiego którejś z linii "kurdwanowskich", przy czym z pewnością nie będzie to popularna 50-tka. Linii 24 także nie obstawiam, bo zrobiłaby się z niej zbyt duża objazdówka. Moim kandydatem do wydłużenia nową trasą jest linia 6, kursująca z Salwatora. Wystarczy lekko podrasować jej rozkład, by w dni powszednie kursowała przynajmniej do 22:00, zaś w weekendy przynajmniej do 21:00. Co więcej, niezłym pomysłem byłoby dodać kilka kursów w niedzielne poranki, by kursy zaczynały się około 7. rano. Bez zmian częstotliwości linia z pewnością sprawdziłaby się i generowałaby należyte potoki pasażerskie między Wolą Duchacką a centrami handlowymi na Zakopiańskiej. Jedna linia to jednak za mało, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę fakt, że dla Kurdwanowa pojawi się całkiem nowe połączenie z Podgórzem, Kazimierzem i centrum miasta. Raczej wątpliwe, by którakolwiek linia z Borku została do Kurdwanowa przeniesiona. Jeśli już by się to jednak stało, wówczas typowałbym linię 19, która zapewnia sprawny dojazd do centrum, choć niekoniecznie na Stare Miasto. 19-stka omija bowiem okolice Rynku, kursując przez Grzegórzecką i tunel tramwajowy. Jakimś rozwiązaniem byłoby zapewne wydłużenie linii 10 z Łagiewnik, przy czym, wobec mnogości potencjalnych pasażerów (linia kursuje przez Dworzec Główny), należałoby z pewnością wzmocnić jej rozkład jazdy przynajmniej w godzinach szczytu.

Pewnym rozwiązaniem byłoby wskrzeszenie linii 23 na trasie Nowy Bieżanów - Czerwone Maki, ale przez Kurdwanów. Co prawda taka linia omijałaby centrum Podgórza, jednak zapewniłaby szybkie połączenie Woli Duchackiej z kampusem UJ na Ruczaju oraz wieloma firmami w tamtejszym parku technologicznym. Pomysłów może być wiele, a ich kształt będzie przedmiotem analiz miejskich planistów nieco później, gdy Trasa Łagiewnicka będzie bliżej końca. Trudno dziś wybrać dobry wariant. Może jednak warto o tym podyskutować?

mat. inwestora

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane