sobota, 1 grudnia 2018

ŁÓDŹ: koncepcja tunelu średnicowego zatwierdzona

To będzie z pewnością największa i najważniejsza inwestycja w transport publiczny w historii Łodzi. To miasto, które w swoim czasie plasowało się na drugim miejscu po Warszawie pod względem liczby ludności, zyska w końcu spójny system kolejowy, będący nawet namiastką metra. PKP PLK zatwierdziły koncepcję budowy tunelu średnicowego między dworcami Fabrycznym a Kaliskim. Obecnie trwają prace projektowe i gromadzenie materiałów budowlanych, zaś pierwszy wniosek o pozwolenie na budowę trafił już do Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi. Już w przyszłym roku ma ruszyć wyczekiwana inwestycja, której zakończenie planowane jest na koniec 2021 roku.

Tunel kolejowy pod centrum Łodzi ma składać się z 3-kilometrowego, dwutorowego tunelu w części centralnej oraz 4,5 kilometra jednotorowych tuneli po jego obu stronach, służących wpięciu nowej trasy w infrastrukturę Łodzi Fabrycznej i Łodzi Kaliskiej, a także w kierunku Żabieńca. Koncepcja miała być pierwotnie gotowa kilka miesięcy temu, jednak postępowanie nieco się przedłużyło. Niebawem do Wojewody trafić ma wniosek o pozwolenie na budowę komory startowej dla tarczy TBM. Ostateczna akceptacja projektu ma nastąpić najdalej w II kwartale przyszłego roku. Tunel, w początkowej części przy Dworcu Fabrycznym, znajdzie się 14 metrów pod ziemią. Dalej będzie schodził głębiej, przy na stacji Łódź Manufaktura osiągnąć głębokość 22 metrów. Wyloty tunelu po zachodniej stronie miasta zagłębione będą na około 7 metrów. Na trasie znajdą się dwa podziemne przystanki, które zapewnią pasażerom z peryferii Łodzi i okolicznych miejscowości dojazd do samego centrum miasta.

Dotąd Łódź była jedynym dużym miastem, w którym nie było możliwości dotarcia do centrum pociągiem bez późniejszej przesiadki na tramwaj lub autobus. Za dwa lata nareszcie się to zmieni.

fot. Miasto Łódź

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane