środa, 6 lutego 2019

"Nocna Szyna" Odcinek 263: Rotterdam, linia A/B (Holadnia)

Metro w Rotterdamie to najstarszy system tego typu w Holandii. Choć bliżej mu do lekkiej kolei i szybkiego tramwaju, klasyfikowane jest jednoznacznie. Jego historia zaczęła się od uruchomienia w 1968 roku centralnego odcinka dzisiejszej Erasmuslijn. Linia wschód-zachód, o której dzisiaj, pojawiła się kilkanaście lat później.

Linie A i B stanowią nierozłączny tandem, kursujący w harmonii i wymiennie właściwie na całej trasie w zdublowaniu. Różnica pojawia się na końcowym odcinku, gdzie linia A skręca za zachód do Binnenhof, zaś linia B jedzie kilka stacji na północny-wschód, do krańca Nesselande. Jako pierwszy otwarto odcinek Coolhaven - Capelsebrug, co nastąpiło 10 maja 1982 roku. Rok później, 28 maja 1983, uruchomiono odcinek linii A Capelsebrug - Ommoord Binnenhof. Były to wówczas trasy szybkiego tramwaju. 19 kwietnia 1984 roku otwarto odnogę linii B do stacji  Zevenkamp De Tochten, zaś 25 kwietnia 1986 roku uruchomiono trasę do Marconiplein w centrum. Tak rozwój linii A i B zatrzymał się na kolejne lata. 29 sierpnia 2005 roku otwarto przedłużenie linii B od stacji De Tochten do Nesselande.

Trasa obsługiwana przez te linie nazwana została Calandlijn, na cześć holenderskiego inżyniera Pietera Calanda. Pociągi zasilane są zasadniczo z trzeciej szyny, częściowo jednak występuje napowietrzna sieć trakcyjna. Ponadto trwa przebudowa do standardu metra linii kolejowej do Hoek van Holland, która miała zakończyć się na początku zeszłego roku...


fot. FLJ | Public Transport and Aviation Photography (Flickr)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane