środa, 27 marca 2019

"Nocna Szyna" Odcinek 270: Amsterdam, linia 5 (Holandia)

Obecna linia tramwajowa 5 w Amsterdamie to najbardziej obciążona linia w mieście. W 2017 roku korzystało z niej 37 tysięcy pasażerów dziennie. Dzisiejsze wcielenie "piątki" to druga wersja. Pierwsza linia 5 została uruchomiona 17 lipca 1902 roku na trasie Haarlemmerplein - Central Station - Dam. 12 marca 1904 roku została przedłużona przez Rokin i Ceintuurbaanbrug do Weesperzijde. 5 lutego 1906 roku zaczęła kursować do Spaarndammerbuurt, zaś 9 stycznia 1930 roku uruchomiono ostatni odcinek Oostzaanstraat - Hembrugstraat. 15 października 1939 roku linię przedłużono do Julianaplein obok nowej Amstelstation. Po przerwie spowodowanej II wojną światową linia 5 powróciła 18 czerwca 1945 roku na trasie Centraal Station - Dam - Wibautstraat - Amstelstation. Po pewnych zawirowaniach i zmianach tras w maju 1965 roku linię tramwajową 5 przekształcono w autobusową o tym samym numerze. Od maja do lipca 1943 roku na ulicach miasta istniała także szczytowa linia tramwajowa 5A, kursująca z Westerscheldeplein i Zuider Amstellaan trasą linii 5 do Centraal Station.

Dzisiejsza linia 5 narodziła się 20 grudnia 1978 roku na trasie Station Zuid - Beethovenstraat - Rokin - Dam - Centraal Stadion. 20 września 1982 roku linia zaczęła kursować przez Leidsestaat. 1 grudnia 1990 roku przedłużono linię 5 przez Buitenveldertselaan do Binnenhof w Amstelveen. 30 maja 1992 roku przeniesiono linię 5 na trasę Hobbemastraat - Paulus Potterstraat, zabierając ją z Overtoom. 22 lipca 2018 roku linię zabrano z Centraal Station i skierowano dawną trasą linii 10 do Westergasfabriek. W tym kształcie linia liczy obecnie 27 przystanków.


fot. TahR78 (GFDL 1.2, Wikimedia Commons)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane