niedziela, 31 marca 2019

TRÓJMIASTO: wyremontowana linia helska ma... za małą przepustowość?

Saga linii 213 z Redy do Helu to taka polska, nadbałtycka niekończąca się opowieść. Dopiero co PKP PLK skończyły jej modernizację, a już okazuje się, że jej przepustowość jest zbyt niska i konieczna jest kolejna inwestycja. Wszystko przez likwidację części mijanek.

Wystarczyło kilkanaście miesięcy, by PKP PLK ogłosiły kolejny przetarg na linię helską. Opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla projektu "Poprawa przepustowości na linii nr 213 Reda–Hel" szacowane jest na kolejne 2 miliony złotych. Ma być finansowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014–2020. Na początek ma powstać dokumentacja, w tym studium wykonalności, które pozwoli uzyskać dofinansowanie. Oferty przyjmowane będą do 24 kwietnia, zaś pełna dokumentacja ma powstać do końca przyszłego roku.

Pozostaje pytanie, jaki jest cel zwiększania przepustowości linii kolejowej, która żyje zasadniczo tylko latem, a poza sezonem większość ruchu pasażerskiego ogranicza się do odcinka Reda - Władysławowo? Po co to komu potrzebne? W obecnym kształcie przecież sytuacja jest w zupełności optymalna. Wystarczy tylko nie wpuszczać na Hel składów dalekobieżnych PKP Intercity, a do obsługi pociągów regionalnych w sezonie kupić ze 2-3 składy wagonów piętrowych, które w zimowych miesiącach z powodzeniem mogłyby prowadzić obiegi na innych ważnych trasach. Tu jednak pojawia się istotny problem: lokomotywy. Przewozy Regionalne nie chcą ich mieć, dlatego jedynym rozwiązaniem byłyby składy zespolone. Kupowanie jednak spalinowych piętrowych jednostek nie ma sensu, bo poza okresem letnim nie byłoby dla nich na Pomorzu zatrudnienia. Lepsze byłyby elektryczne, przy czym linia helska nie jest zelektryfikowana. I tak koło się zamyka.

Wydaje się, że nie ma dobrego rozwiązania. Chyba najlepszym byłoby jednak podłączenie linii helskiej do prądu. Zapewniłoby to najbardziej uniwersalne możliwości operacyjne, bez konieczności kombinowania z przepustowością szlaku świeżo po remoncie.

fot. Trójmiasto.pl

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane