Blog komunikacyjny o komunikacji szeroko pojętej, tej bliższej i tej dalszej. Ma spełniać pasję, i być komunikacją z czytelnikami. O komunikacji komunikacyjnie... komunikatywnie, znaczy ;)
"Nocna Szyna" Odcinek 277: Amsterdam, linia 19 (Holandia)
Linia tramwajowa numer 19 w Amsterdamie uruchomiona została po raz pierwszy 19 października 1916 roku na okrężnej trasie Nieuwmarkt - Waterlooplein - Amstel - Sophiaplein - Dam - Stationsplein - Gelderschekade - Nieuwmarkt. Szybko, po już 1 grudnia 1916 roku, została zlikwidowana. Ponownie pojawiła się 15 maja 1918 roku na trasie z Willemspark - Weesperpoort - Linnaeusstraat - Muiderpoort Station, i w tej formie dotrwała do 22 maja 1922 roku - wtedy przerobiono ją na linię 6. Trzecie wcielenie linii 19 wprowadzono na ulice miasta 23 lipca 1925 roku, na trasie z Borgerstraat przez Marnixstraat do Plantageplarklaan. Zawieszono ją ponownie 15 stycznia 1931 roku. Ponownie uruchomiono ją, na nieco innej trasie ze Stationsplein - Rozengracht - Mercatorplein, 12 lutego 1931 roku, czy niespełna rok później ponownie ją zawiesić. Linia 19 miała w ogóle mało szczęścia co do swojej trasy, bo jej piąte wcielenie z 1932 roku, które uruchomiono na wschodnim odcinku ówczesnej linii 13, przetrwało ledwie do 1 czerwca 1938 roku.
Od tamtej pory przez 70 lat nie istniała w Amsterdamie linia tramwajowa 19. Jej ponowne pojawienie się związane było z uruchomieniem metra na linii Noord-Zuid. Tramwaje linii 19 zaczęły więc kursować 22 lipca 2018 roku na trasie Diemen Sniep - Linnaeusstraat - Leidseplei - Marnixstraat - Molenwerf - Station Sloterdijk. Jest dziś najdłuższą linią tramwajową w mieście. Liczy 29 przystanków na trasie długości ponad 15 kilometrów.
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz
Anonimowe komentarze nie będą akceptowane