sobota, 25 maja 2019

WARSZAWA: powstaną brakujące stacje I linii metra w centrum

Wtorek był dniem niespodzianek w Warszawie, bo oprócz ruszenia tematu III linii metra na Gocław, Metro Warszawskie ogłosiło także przetarg na dobudowanie dwóch brakujących stacji w centrum miasta. Inwestycja ta znacznie usprawni przemieszczanie się po mieście i prawdopodobnie przyczyni się do wielkiej rewolucji w niewydolnym systemie tramwajowym w śródmieściu.

To dość niespodziewana decyzja zważywszy, że realizację tych obiektów odłożono w czasie już w 1989 roku, z powodu braku pieniędzy. O temacie mówiło się dotąd raczej jako o niejasnej wizji, bo zawsze brakowało środków. Teraz jednak Warszawa będzie chciała doprowadzić do szczęśliwego finału. Chodzi o stacje A12 Plac Konstytucji oraz A16 Muranów. Zwłaszcza uruchomienie tej pierwszej ma szansę wpłynąć na odciążenie obleganej stacji Centrum, ze względu na jej położenie w sercu MDM-u. Stacja Plac Konstytucji miałaby powstać pod Marszałkowską, między placem Konstytucji a Wilczą. Dodatkowo przebudowany zostanie tunel szlakowy, pojawią się wentylatornie szlakowe i czerpnio-wyrzutnie. Stacja A16 Muranów zlokalizowana będzie pod aleją gen. Andersa, na długości od Anielewicza do ulicy Stawki. Tu także ma zostać przebudowany tunel szlakowy i system wentylacji. Po realizacji zadania dostępność I linii metra znacznie się zwiększy, a pasażerowie będą mieli nie więcej niż 400 metrów do kolejnej stacji.

Zainteresowane podmioty mogą składać oferty na projekt do 24 czerwca. 60% punktów będzie można uzyskać za cenę, zaś pozostałe 40% za doświadczenie zespołu projektantów. Pełny projekt ma być gotowy w 24 miesiące, zaś inwestycja miałaby zostać zrealizowana do końca 2026 roku. Metro Warszawskie planuje prowadzenie prac w taki sposób, by ograniczyć utrudnienia i przerwy w kursowaniu do minimum. Zakłada się, że ograniczenia w przejezdności konkretnych odcinków będą dotyczyć miesięcy wakacyjnych i raczej nie będzie też tak, by obie stacje były budowane jednocześnie. Bardzo prawdopodobne jest także to, że uruchomienie dodatkowych stacji spowoduje sporą rewolucję w układzie linii tramwajowych w ciągu Marszałkowskiej, które obecnie istotnie wspomagają metro na długich odcinkach bez postoju. Oby, bo choć w Warszawie transport publiczny jest na europejskim poziomie, to linii tramwajowych jest zdecydowanie za dużo. Ale o tym to już inna historia, i kiedyś o tym napiszę.

mat. Metro Warszawskie

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane