Komunikacja tramwajowa w Oradei uważana jest za bodaj najnowocześniejszy system. Trasy są spójne, a do ich obsługi wykorzystywany jest zasadniczo dość nowoczesny tabor, w postaci znanych z Wiednia tramwajów Siemens ULF i sprowadzanych z Niemiec tramwajów Tatra. Na ulicach miasta nie znajdziemy ani jednego tramwaju rumuńskiego.
System tramwajowy w Oradei opiera się w głównej mierze na liniach dzielonych, to znaczy okrężnych lub łączących dwa krańce różnymi trasami na centralnym odcinku. Sieć nie jest szczególnie rozbudowana, ale jak na tej wielkości miasto wydaje się wystarczająca. Długość linii w sumie to ponad 42 kilometry, zaś sama długość torowisk to trochę ponad 19 kilometrów.
Przy okazji linii 1 zaznaczyć należy, że w zależności od kierunku jazdy linie w typie okólnym oznaczane są jako czerwone (rosu) i czarne (negru). Stosowne dopiski znajdują się w rozkładach i na tablicach kierunkowych, i warto pamiętać o kolejności przejazdu trasy przez każdą z nich. Linia 1R kursuje na trasie wokół centrum, w kierunku Pod CFR - Piata Unirii - Gara Centrala - Pod CFR, zaś linia 1N obsługuje identyczną trasę, ale w kierunku przeciwnym. Częstotliwość kursowania tramwajów na tych trasach dochodzi do 8-9 minut. Kiedyś linia docierała do fabryki Sinteza w pobliżu granicy z Węgrami, ale teraz funkcjonuje niejako osobna linia 1NS, która na trasie Sinteza - Pod CFR realizuje kursy co 20-30 minut, poprzez wydłużenie niektórych obiegów linii 1N. Pełen taki oblot trasy zajmuje około godzinę, a po drodze obsługiwane jest po drodze 36 przystanków. Linia zapewnia połączenie centrum Oradei z dzielnicą Rogerius.
![]() |
mat. Youtube |
Brak komentarzy :
Publikowanie komentarza
Anonimowe komentarze nie będą akceptowane