środa, 9 października 2019

"Nocna Szyna" Odcinek 298: Paryż, linia 4 (Francja)

Nocna Szyna skrywa wiele tajemnic. W związku z tym zapraszam do podziemi Paryża, które przemierza najgęstsza sieć metra na obszarze kontynentalnej Europy. Historia metra w stolicy Francji rozpoczęła się podczas wystawy światowej w roku 1900, kiedy uruchomiono pierwszą linię. Dziś jest ich w sumie szesnaście. Wszystkie one mają blisko 220 kilometrów długości i w sumie 302 stacje (245 na terenie Paryża, pozostałe podmiejskie). Paryskie metro przewozi dziennie nawet 5 milionów pasażerów. Charakterystyczne dla paryskiego metra jest jednolite, wyraźnie nawiązujące do secesji, wykończenie stacji, a także fakt, że niektóre linie obsługiwane są przez pociągi na gumowych kołach (choć jest jeszcze kilka miast praktykujących do rozwiązanie).

Na początek słów kilka o linii numer 4. Linię tę uruchomiono 21 kwietnia 1908 roku na odcinku Porte de Clignancourt – Châtelet po północnej stronie miasta. Rok później, 30 października 1909 roku, uruchomiono odcinek południowy, między stacjami Porte d'Orleans i Raspail. Brakujący fragment scalający linię (Châtelet - Raspail) uruchomiono z kolei 9 stycznia 1910 roku. Przez kolejne 100 lat kształt linii nie ulegał zmianie. Dopiero 23 marca 2013 roku metro pojechało nowym, któtkim fragmentem od stacji Porte d'Orleans do Mairie de Montrouge. Obecnie trwa budowa 2-kilometrowego przedłużenia linii na południe, do stacji Bagneux-Lucie Aubrac.

Linia 4 liczy blisko 12 kilometrów długości i składa się z 27 stacji. Rocznie przewozi ponad 170 milionów pasażerów, a w szczycie wyjeżdża na nią 40 ogumionych, 6-wagonowych składów.



fot. Pline (CC BY SA 3.0, Wikimedia Commons)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane