środa, 20 listopada 2019

"Nocna Szyna" Odcinek 304: Paryż, linia 10 (Francja)

Zasadniczo linię 10 budowano dopiero w latach 20. ubiegłego stulecia, to jednak jej dzisiejszy fragment powstał kilka lat wcześniej, wówczas jako linia 8. 13 lipca 1913 roku pociągi zaczęły obsługiwać trasę La Motte Picquet Grenelle – Charles Michels, a we wrześniu Charles Michels - Porte d'Auteuil. Właściwy, pierwszy fragment linii, na trasie Invalides - Duroc - Croix Rouge uruchomiono w grudniu 1923 roku. Został on zamknięty po II wojnie światowej.

W marcu 1925 roku pociągi zaczęły kursować na odcinku Duroc - Mabillon, a kolejne były przedłużenia do Odéon (luty 1926) i przez Maubert Mutualité do Place d’Italie (luty 1930). Odcinek od Place de Monge do Maubert Mutualité korzystał z torowiska dzisiejszej linii 7. W kwietniu 1931 roku, jako przyczynek do skierowania linii 10 do Dworca Austerlitz, otwarto odcinek Maubert Mutualité - Jussieu, który w lipcu 1939 roku wydłużono do dzisiejszego krańca przy dworcu właśnie. Po zachodniej stronie zaś, latem 1937 roku, uruchomiono nowy łącznik między stacjami La Motte Picquet Grenelle - Duroc, tym samym tworząc dla linii 10 całkiem nową marszrutę. Ostatnie przedłużenia linii na zachód to odcinek Porte d'Auteuil - Boulogne Jean Jaurès jesienią 1980 roku oraz Boulogne Jean Jaurès - Boulogne Pont de St.Cloud, uruchomiony 2 października 1981 roku.

Linia ma 23 stacje, na długości blisko 12 kilometrów. Rocznie przewozi ponad 43 miliony pasażerów.



mat. Youtube

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane