Blog komunikacyjny o komunikacji szeroko pojętej, tej bliższej i tej dalszej. Ma spełniać pasję, i być komunikacją z czytelnikami. O komunikacji komunikacyjnie... komunikatywnie, znaczy ;)
"Kolejowa Nocna Szyna (Kolnosz)" Odcinek 212: linia 150 Zvolen - Nove Zamky (Słowacja)
Linia kolejowa 150, łącząca Nowe Zamki ze Zwoleniem, jest jedną z najważniejszych tras na Słowacji. Zapewnia ona łączność południowej części kraju ze wschodnimi regionami, w tym z Koszycami. Linia powstawała etapami przez ponad 40 lat, głównie w drugiej połowie XIX wieku. W roku 1872 otwarto odcinek Hronská Dúbrava – Zvolen, a kolejny, Šurany – Úľany nad Žitavou, w roku 1894. Odcinek z Hronskiej Dubravy do Levic uruchomiono w roku 1896. Końcowy fragment na południu, łączący Nové Zámky i Šurany, otwarto w roku 1900. Ostatnim etapem było uruchomienie brakującego odcinka Úľany nad Žitavou – Levice w 1914 roku. Na kilkunastu kilometrach linia jest dwutorowa. Drugi tor dobudowano na odcinku Zvolen – Hronská Dúbrava (1937) oraz Žarnovica – Žiar nad Hronom (1989). W latach 1986 - 1995 przeprowadzono elektryfikację całej linii.
Z linii korzystają zarówno Koleje Słowackie, jak i zagraniczni przewoźnicy. Stanowi ona główne połączenie dla składów pospiesznych z Bratysławy do Bańskiej Bystrzycy. Pociągi kursują przez większą część dnia przynajmniej raz na godzinę. Linia liczy aż 130 kilometrów długości.
Brak komentarzy :
Publikowanie komentarza
Anonimowe komentarze nie będą akceptowane