piątek, 21 lutego 2020

"Kolejowa Nocna Szyna (Kolnosz)" Odcinek 221: linia 182 Štrba - Štrbské Pleso (Słowacja)

Dzisiejszy odcinek Kolnosza rozpoczyna serię wpisów odnośnie sieci kolejowej w Wysokich Tatrach na Słowacji. Sieć ta nieodmiennie mnie zadziwia i pokazuje, jak dalece Słowacy są bardziej zaawansowani względem wykorzystywania potencjału turystycznego.

Wszystko zaczęło się w drugiej połowie XIX wieku, gdy wzrastać zaczęło zainteresowanie odwiedzających urokami słowackiej części Tatr. Staraniem prywatnych inwestorów rozpoczęta została budowa pierwszej linii kolejowej w serce Wysokich Tatr, a mianowicie linii 182. Ma ona niespełna 5 kilometrów długości, i ze względu na dużą różnicę poziomów i stromizny, w całości powstała jako linia szynowo-zębata. Przewozy uruchomiono po niecałym roku budowy, 27 lipca 1896 roku, na trasie Štrba - Štrbské Pleso. Początkowo obsługę trasy zapewniały parowe lokomotywy Floridsdorf i wagony z budapeszteńskiego Ganza. W latach 60. XX wieku trasę zmodernizowano i zelektryfikowano, a do obsługi zakupione zostały pociągi 405.9, wyprodukowane w szwajcarskim SLM Winterthur.

Na trasie o długości 4609 metrów, poza stacjami początkowymi, znajduje się jeden przystanek Tatranský Lieskovec. Pociągi kursują co mniej więcej godzinę, jadąc 15 minut.


fot. Nikolaj Šeršeň (Zelpage.cz)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane