środa, 12 lutego 2020

"Nocna Szyna" Odcinek 316: Paryż, linia 7 (Francja)

Wracając na chwilę do Paryża, Nocna Szyna zaprasza na wycieczkę szlakiem siódmej linii paryskiego metra. Jest to jedna z najdłuższych linii w całej metropolii, licząca ponad 18 kilometrów długości. Jednocześnie to jedna z dwóch linii rozgałęziających się - różne końcówki ma jeszcze tylko linia 13. Rocznie korzysta z niej ponad 120 milionów pasażerów.

Pierwszy odcinek Porte de la Villette – Opéra uruchomiono 5 listopada 1910 roku. W kolejnym roku, dokładnie 18 stycznia, "siódemka" zaczęła kursować na odcinku Pré-St.Gervais - Louis Blanc, który od 1967 roku stanowi osobną linię 7bis. W lipcu 1916 roku przedłużono linię ze stacji Opéra do Palais Royal, zaś w kwietniu 1926 roku dalej na południe, do Pont-Marie. Na początku roku 1930 zaczęło funkcjonować połączenie linii 10 z Odeonu do Place d’Italie, które następnie przejęła linia 7. Stało się to 26 kwietnia 1931 roku, po uruchomieniu odcinka Sully Morland - Porte d'Ivry. Wcześniej, wiosną 1930 roku, otwarto odcinek Pont-Marie - Sully Morland. Od 1 maja 1945 roku pociągi linii 7 zaczęły dojeżdżać do stacji Mairie d'Ivry.

Kolejne przedłużenia linii nastąpiły wiele lat później. Jesienią 1979 roku pociągi dojeżdżać zaczęły od stacji Porte de la Villette do Fort d'Aubervilliers, zaś ostateczny kształt linii na północy uzyskano 6 maja 1987 roku, poprzez otwarcie odcinka Fort d'Aubervilliers - La Courneuve. W latach 80. XX wieku zrealizowano także odnogę linii 7 do Villejuif. W grudniu 1982 roku pociągi pojechały ze stacji Maison Blanche do Le Kremlin-Bicêtre, zaś na początku 1985 roku do końcowej stacji Villejuif-Louis Aragon.

Linia składa się w sumie z 38 stacji, co plasuje ją pod tym względem na pierwszym miejscu w Paryżu. Pociągi na wspólnym odcinku pojawiają się nawet co 1-2 minuty w szczycie.


fot. Vincent Babilotte (CC BY 2.5, Wikimedia Commons)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane