Początek maja, poza totalną wariacją okołowyborczą, przyniósł kolejny fantastyczny pomysł prezydenta Dudy i ministra Adamczyka, polegający wdrożeniu programu budowy nowych przystanków kolejowych w całym kraju. Ogłoszono to podczas konferencji prasowej w podwarszawskim Józefinie, gdzie przystanku nie ma - a ma docelowo być.
Oczywiście sama idea jest słuszna, jednak jakby się dobrze zastanowić, lokalizacja większości przystanków jest mocno zastanawiająca. Oględnie rzecz ujmując, projekt ma być zrealizowany w ciągu pięciu lat, kosztem miliarda złotych. Nie chodzi oczywiście tylko o budowę nowych przystanków, ale także o modernizację już istniejących - w sumie rzecz dotyczy dwustu lokalizacji. Zwłaszcza pomysł wydłużania peronów pod kątem pociągów dalekobieżnych jest mocno zastanawiający, bo PKP Intercity doskonale zna przypadki wyznaczania postojów pociągów po to, by za 2-3 miesiące z nich rezygnować, bo... nikt nie korzystał. Pasażerowie mniejszych miejscowości nie potrzebują dostępu do pociągów jadących przez pół Polski - potrzebują dojeżdżać do pracy, szkoły, lekarza. Zasadniczo większość pasażerów najczęściej podróżuje pociągiem na trasie 20-30 kilometrów od domu...
No dobrze, ale przyjrzyjmy się bliżej założeniom lokalizacyjnym. Sporo tutaj modernizacji istniejących, bądź nieużywanych, przystanków - Mława, Śniadowo, Twardogóra i inne. Są też nowe przystanki, chociażby w Szklarskiej Porębie, Poznaniu, Koszalinie, Stargardzie i wielu innych rejonach. Są niestety takie lokalizacje, które co najmniej budzą rozbawienie, jak np. Pisary i Niegoszowice w Małopolsce, przy modernizowanej obecnie magistrali E30. Przystanek Pisary znalazłby się najpewniej niemal w polu, i wątpliwym jest jego ogromny potencjał. Chociaż w porównaniu z Niegoszowicami, z których do przystanku Rudawa jest ledwie kilkaset metrów, Pisary i tak nie wydają się takie złe... Mam przekonanie, że połowa ze stu całkiem nowych przystanków kolejowych okaże się co najmniej niewypałem, zwłaszcza pod kątem dostępnej oferty przewozowej.
![]() |
fot. Ministerstwo Infrastruktury |
Brak komentarzy :
Publikowanie komentarza
Anonimowe komentarze nie będą akceptowane