czwartek, 4 czerwca 2020

PRAGA: na Bohnice kolej linowa zamiast tramwaju

Praga ma spory problem transportowy, który nazywa się Wełtawa. O ile w centrum nie stanowi to problemu, o tyle dalsze dzielnice, nieszczęśliwie rozdzielone szerokim korytem rzeki, trudno skomunikować. Dotyczy to na przykład Bohnic i Dejvic, gdzie z jednej strony istnieje duży obszar zabudowy mieszkaniowej, z drugiej rozbudowana infrastruktura kulturalna i usługowa. Pojawił się więc pomysł stworzenia szybkiego połączenia tramwajowego między dzielnicami, jednak sprawa rozbija się o czas i pieniądze. Realizacja linii tramwajowej z Podbaby przez Suchodol i Troję do Bohnic ma szansę powstać za kilkanaście lat. Trudno jednak oczekiwać, że do tego czasu mieszkańcy wciąż będą podróżować przez śródmieście, czyli całkiem dookoła. Wyjściem z sytuacji ma być... kolej linowa.

Praga zainspirowała się tutaj podobnymi systemami, funkcjonującymi w europejskich miastach, jak Koblencja, Brest czy Porto. Budowa kolei linowej byłaby kilkukrotnie tańsza niż realizacja linii tramwajowej, z nowym mostem i tunelem, a dodatkowo, dzięki odpowiedniej ilości wagoników mogłaby przewieźć nawet 2 tysiące pasażerów na godzinę, czyli niemal tyle, co kursujące co kilka minut tramwaje. Założenie jest takie, że kolejka ma połączyć przystanek przy dworcu kolejowym Praga Podbaba z przystankiem Na Pazderce, na obszarze osiedla Bohnice. Trasa ma mieć 2,5 kilometra długości, a przejazd nią ma trwać zaledwie 7 minut. Dodatkowo ma pojawić się przystanek pośredni Podhori. 

Kolej linowa może stać się dodatkowo kolejną praską atrakcją turystyczną. Co więcej, dzięki ciekawym doznaniom wizualnym i konkurencyjnemu czasowi przejazdu, nie straci na znaczeniu i będzie stanowić alternatywę nawet po uruchomieniu tramwajów. Trzymajmy kciuki!


Praga zapowiada budowę kolei linowej Podbaba – Bohnice
fot. mat. prasowe Hlavni Mesto Praha

Brak komentarzy :

Publikowanie komentarza

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane