sobota, 29 sierpnia 2015

Historia polskiej komunikacji - Konstal 4NJ, fabryczny unikat

W czasach świetności chorzowskiego Konstalu, czyli w okresie PRL-u, firma dostarczała tramwaje dla wszystkich sieci w Polsce, przez co często prowadzono w niej także prace rozwojowe i badawcze. Rozwijano kolejne udoskonalenia do popularnych „eNek”, tworzono tramwajo-pociągi do obsługi szybkich połączeń czy wreszcie, modernizowano już kursujące tramwaje. W zakładzie tym, blisko 60 lat temu, powstał jeden jedyny fabryczny egzemplarz tramwaju, który był dobrze znany jako dwukierunkowy.

Mowa o modelu 4NJ, czy jednokierunkowej wersji tramwaju Konstal 4N, znanego z niemal wszystkich miast Polski w wersji podstawowej, lub jako wąskotorowe 5N. Opracowana wersja posiadała jedno stanowisko motorniczego i drzwi tylko z jednej strony, a zatem przystosowana była do obsługi wyłącznie takich torowisk, gdzie istniały pętle lub możliwość zwekslowania na trójkącie torowym. Tramwaj ten przygotowano z myślą o Warszawie i ostatecznie wyprodukowano tylko jeden egzemplarz w roku 1957. W przebiegu eksploatacji, rzecz jasna, inne wagony tego rodzaju wagony były przerabiane na jednokierunkowe, jednak wykonywały to już zakłady komunikacyjne we własnym zakresie.

Tramwaj ten z Warszawy trafił do Szczecina, jednak po latach wrócił do stolicy. Nosi oznaczenie 838. Zastosowano w nim szereg ulepszeń, jak np. napęd otwierania drzwi, dzięki zastosowaniu… silników od wiertarek.

fot. ZTM Warszawa

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane