Mowa o modelu 4NJ, czy jednokierunkowej wersji tramwaju Konstal 4N, znanego z niemal wszystkich miast Polski w wersji podstawowej, lub jako wąskotorowe 5N. Opracowana wersja posiadała jedno stanowisko motorniczego i drzwi tylko z jednej strony, a zatem przystosowana była do obsługi wyłącznie takich torowisk, gdzie istniały pętle lub możliwość zwekslowania na trójkącie torowym. Tramwaj ten przygotowano z myślą o Warszawie i ostatecznie wyprodukowano tylko jeden egzemplarz w roku 1957. W przebiegu eksploatacji, rzecz jasna, inne wagony tego rodzaju wagony były przerabiane na jednokierunkowe, jednak wykonywały to już zakłady komunikacyjne we własnym zakresie.
Tramwaj ten z Warszawy trafił do Szczecina, jednak po latach wrócił do stolicy. Nosi oznaczenie 838. Zastosowano w nim szereg ulepszeń, jak np. napęd otwierania drzwi, dzięki zastosowaniu… silników od wiertarek.
![]() |
fot. ZTM Warszawa |
uprzejmie informuję, że Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych w Chorzowie nie zbudowała wagonu Konstal 4Nj. Zbudowała za to wagon silnikowy typu 4NJ.
OdpowiedzUsuń