sobota, 31 stycznia 2015

Galicyjska Kolej Transwersalna, część 10 (ostatnia): Chyrów - Husiatyn (strona ukraińska)



Galicyjska Kolej Transwersalna na terenie dzisiejszej Ukrainy dzieli się na trzy odcinki:

  • Kolej Dniestrzańska Chyrów – Sambor – Stryj,
  • Kolej Arcyksięcia Albrechta Stryj – Dolina – Stanisławów,
  • Linia kolejowa Chryplin/k. Stanisławowa – Czortków – Husiatyn

Jako pierwsza zaczęła funkcjonować Kolej Dniestrzańska w roku 1872. Była to strategiczna linia kolejowa o łącznej długości 112 kilometrów. Zaczęto ją użytkować w grudniu 1872 przez władze Austro-Węgier. Koncesję na jej budowę wystawiono 5 września 1870. Koncesja, oprócz podstawowej trasy, obejmowała także odnogę Drohobycz-Borysław o długości niespełna 11,5 kilometra.

Niedługo potem powstała Kolej Arcyksięcia Albrechta, wybudowana w październiku 1873. Trasa ma w sumie 181 km i prowadzi ze Lwowa do Stanisławowa przez Stryj, i na odcinku od Stryja stanowi właśnie fragment Transwersalki. Koncesję na budowę kolei wystawiono 22 października 1871. Przywilej koncesyjny obejmował 2 trasy: Lwów-Stryj-Beskid oraz Stryj-Stanisławów. Po niespełna 2-letniej budowie, 16 października 1873, otwarto pierwszy odcinek Lwów-Stryj, o długości 73,45 km. 1 stycznia 1875 oddano do użytku drugi odcinek Stryj-Stanisławów, mający długość 107,5 km.

Ostatni odcinek ze Stanisławowa do Husiatyna oddano do użytku w roku 1884, w ramach dobudowy brakujących fragmentów Galicyjskiej Kolei Transwersalnej. Trasa ta liczy 144 kilometry i stanowi ostatni fragment linii, a stacja Husiatyn jest ostatnią w przebiegu Transwersalki. Wycofujące się wojska hitlerowskie zniszczyły most na Dniestrze, a odcinek Stanisławów – Buczacz nie został po wojnie odbudowany. Odcinek Buczacz – Husiatyń pozostał boczną linią połączoną z resztą świata trasą Kołomyja – Czortków – Tarnopol.

Według danych z początku XX. wieku przejechanie z Czadcy do Husiatyna, czyli całej trasy liczącej 768 kilometrów, trwało około 40 godzin.

Mapa kolei w Galicji w roku 1897. Można na niej zaobserwować całą trasę Galicyjskiej Kolei Transwersalnej (en.wikipedia.org)


Dworzec w Chyrowie (fot. Повна роздільність, uk.wikipedia.org)
Stacja Husiatyn (wikimapia.org)

2 komentarze :

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Muszę sprostować datę uruchomienia ostatniego odcinka Kolei Transwersalnej. Umowę na trasę ze Stanisławowa do Husiatyna w połowie lat 80. XIX w. podpisała z władzami kolejowymi Austro-Węgier - spółka, w której jednym z dwóch wspólników był mój pradziadek Giovanni Battista Ferrari. Kontrakt obejmował też realizację czterech mostów : dużego na Dniestrze pod Niżniowem I trzech na jego lewych dopływach (Zgniła Lipa,Strypa i Seret ) oraz długiego tunelu tuż za stacją w Buczaczu. Zapowiadał się na wiele lat,więc Ferrari sprowadził z Cadegliano we Włoszech całą rodzinę i zainstalował ją w połowie planowanej drogi w Monasterzyskach. Potem przenieśli się do Buczacza. Początkowo budowa szła sprawnie, ale z czasem zaczęła napotykać na trudności. Gdy nadchodził czas żniw albo wykopków, wynajęci robotnicy, nie bacząc na zobowiązania, porzucali pracę i wracali do domów. Inwestycja miała coraz większe opóźnienia a termin jej ukończenia ze względu na znaczenie strategiczne był silnie obostrzony karami umownymi. Gdy nie został ostatecznie dotrzymany, spółka nie tylko straciła spodziewane zyski ale takcesoria znaczną część kapitału obrotowego I nie była już w stanie podjąć się następnej budowy. Wspólnik pradziadka popełnił samobójstwo a Giovanni Ferrari utrzymywał odtąd rodzinę z bieżących dochodów jako architekt. Nie znam dokładnej daty uruchomienia odcinka do Husiatyna ale w 1896 r. budowa była w toku.

    OdpowiedzUsuń

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane